![]() |
mitologia perska - stworzenie świata
![](images/religie/38.png)
Sporą część wiedzy o starożytnych Irańczykach, ich bogach i stworzeniu świata czerpiemy z tekstów religijnych zoroastryjczyków, których prorok Zoroaster (Zaratusztra) żył prawdopodobnie w Chorezmie w Azji Środkowej ok. 1000 l.p.n.e.
Gathy (hymny napisane przez proroka, część Awesty - świętej księgi zoroastryjczyków) wykazują bliskie pokrewieństwo ze starożytnymi hymnami indyjskimi Riwendy, datowanymi na ok. 1700 r.p.n.e.
Pierwotna Awesta pochodzi z okresu pomiędzy 1400 r.p.n.e. a 1200 r.p.n.e. i została spisana w języku awestyjskim (wschodnioirańskim). Uczyli się jej kapłani i przez długi czas przekazywali ją ustnie.
Zgodnie ze źródłami, Awesta została spisana złotymi literami na wołowej skórze i była rzechowywana w Istachr, jednak w czasie podboju została zniszczona przez Aleksandra Wielkiego. Część świętych tekstów została ponownie spisana w I i II w.n.e. - ta również nie przetrwała do czasów teraźnejszych.
Obecna Awesta pochodzi z XII-XIV w. (zawiera jedynie niewielką część pierwotnej) i jest podzielona na części:
- Jasna - zbiór modlitw zawierający Gathy
- Wisperad; Wendidad - prawo przeciw demonom
- Chorde Awesta - Młodsza Awesta
- Jaszty - hymny, w których zachowało się wiele mitów pogańskich z okresu przedzoroastryjskiego.
Mity z Jaszty opisują bohaterskie czyny bogów, królów i wojowników, walczących przeciw nadprzyrodzonym i ludzkim wrogom.
Wiele z tych mitów pojawia się również w Szahname (Księga Królewska) - rymowany epos Ferdousiego w języku perskim o dawnych mitach i odległej przeszłości, ukończony w 1010r.
Oprócz Awesty doskonałym źródłem wiedzy o bogach erskich i stworzeniu świata są: Bundahiszn i Dinkard.
![](images/religie/39.png)
Początkowo niebo opisywane było jak okrągła, pusta skorupa z górskiego kryształu. Miałą ona być niczym skorupka jajka - otaczać ziemię ze wszystkich stron, zarówno od góry, jak i od dołu.
Zgodnie z przekazem Awesty, ziemia była płaskim dyskiem, z którego następnie wyrosły góry. Pierwszą był Elbrus (Hara lub Harburz), która rosła przez 800 lat. Jej korzenie sięgały głęboko w ziemię, a szczyt sięgał niebios. Wokół tego szczytu miały się poruszać gwiazdy, księżyc i słońce.
Bundahiszn opisuje:
"[...] Elbrus zaś rósł dalej, aż upłynęło osiemset lat; przez dwieście lat do strefy gwiazd,przez dwieście lat do strefy księżyca, przez dwieście lat do strefy słońca i dwieście lat do nieskończonego świata. Inne góry wyrosły z Elbrus w liczbie 2244.[...]"
Elbrus, Góra Hara, był źródłem zarówno światła jak i wody.
Zgodnie z Awestą, jedną trzecią ziemi na południe na skraju Harburz zajmowało Morze Wourukasza, zasilane rzeką Harahwati. Granice zamieszkanego świata wyznaczały dwie rzeki wypływające z Morza Wourukasza, rozchodzące się na wschód i zachód. Okrążając ziemię oczyszczały się i gdy powracały do Wourukasza, docierały na szczyt Hara.
W Aweście pierwszym drzewem jest Drzewo Saeny - Drzewo Wszelakich Leków lub Drzewo Wszelakich Nasion. Rosło ono pośrodku Wourukasza i jako pierwsze podtrzymywało gniazdo Saeny (legendarnego ptaka) i wytwarzało nasiona wszystkich roślin. Natomiast rosnąca nieopodal "potężna Gaokerena" po spożyciu miała właściwości lecznicze i dawała nieśmiertelność zmartwychwstałym ciałom zmarłych.
![](images/religie/40.png)
"Jedyny tak Stworzony Byk" zamieszkiwał brzeg rzeki Weha Daiti (Weh Rud), płynącej na zachód od Morza Wourukasza. Po drugiej stronie Wourukasza mieszkał Gajomaratan (Gajomard, Kajomars) - pierwszy człowiek, który również został zabity przez Angra Mainju. Słońce oczyściło jego nasienie i po czterdziestu latach wyrósł z niego rabarbar, z którego następnie ykształcili się Maszja i Maszjana - pierwsza para śmiertelników. Ich pierwszym grzechem było zwrócenie się do Angra Manju jako do stwórcy. Wówczas na świecie zapanwało zepsucie i zło. Swoje pierwsze potomstwo (bliźniaki) spłodzili dopiero po pięćdziesięciu latach, a następnie je zjedli. Kolejne bliźniaki urodziły im się po długim okresie bezdzietności, dając początek całej ludzkości.
Bundahiszn opisuje stworzenie człowieka: "[...]wyrośli z ziemi Martia i Martiana (Maszja i Maszjana) w taki sposób, że ich ręce spoczywały z tyłu na raminach, i jedno było połączone z drugim tak, że byli oboje złączeni i do siebie podobni [...] Obydwoje też zmienili swą postać z roślin na ludzi, oddech zaś, który jest duszą, wstąpił w nich[...] Ahura Mazda rzekł: [...] "Ty jesteś człowiekiem, ty jesteś przodkiem świata i ty jesteś stworzony przeze mnie w doskonałej czci; z oddaniem wywiązuj się z obwiązku prawa [...] mów dobre słowa, czyń dobre czyny i nie czcij demonów [...]" A potem sprzeciw wtargnął do ich umysłów, i ich umysły były dogłębnie zepsute i wykrzyknęli, że Zły Duch stworzył wodę i ziemię, rośliny i zwierzęta. [...]"